SEO staat voor Search Engine optimization oftewel zoekmachine optimalisering (optimalisatie). SEO is een belangrijk aandachtspunt voor elke ondernemer, de vraag ‘of je op internet te vinden bent?’ is niet meer afdoende. In de 21ste eeuw is de vraag aangescherpt: ‘Welke plek heb je in de zoekresultaten (ten opzicht van concurrenten) ?’.
De zoekresultaten zijn grofweg ingedeeld in 2 onderdelen*: betaalde advertenties (1)(staan echt bovenaan) en de resultaten overeenkomstig met de zoekopdracht (2)(gratis). De optimalisatie is in beiden gevallen van toepassing. Om als metafoor de auto te nemen wordt bij 2 de carburateur afgesteld en wordt bij 1 het lachgas ingebouwd.
*Google shopping, google maps zijn voorbeelden van andere categorieën.
1 optimalisatie met behulp van advertenties – SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. Het is makkelijker ‘bovenaan te komen’ met advertenties. Hiervoor is niet veel kennis nodig, de website behoeft niet veel aanpassing (investering) maar er zijn wel periodieke kosten. Het daadwerkelijke raakvlak tussen de zoekopdracht en resultaten is minder van belang hoewel ook hier beschrijvingen en trefwoorden voor afgestemd moeten worden (SEO). Als gebruikers weten we dat bij de zoekopdracht naar een bedrijfsnaam dit goed werkt, bij de zoekopdracht van bijvoorbeeld een recept, gebruikerservaring of definitie zijn de resultaten onder de advertenties mogelijk interessanter. Voor de ondernemer is aan de advertenties een kostenpost verbonden, waardoor het is aan te raden een gedegen plan op te stellen. (denk onder andere aan strategie – doel – budget – evaluatie – etc.)
Het draait niet alleen om effectiviteit. De conversie van de bezoekers (~ percentage van uw bezoekers welke overgaan tot aankoop) die via advertenties binnenkomen kan laag zijn terwijl de adverteerder vanwege de concurrentie advertenties blijft aanhouden. Andersom kunnen de kosten voor de meest voor de hand liggende zoekwoorden snel oplopen vanwege de vele vermeldingen: denk aan auto, telefoon of boek.
2 optimalisatie van de website
De optimalisatie van de website (website zelf, links naar de website en trefwoorden) kunnen het best direct worden toegepast als de site wordt gebouwd. De kosten zijn hiermee meer een investering bij de opzet van de website dan een periodieke kostenpost in de exploitatie. De website zelf dient op een manier te zijn opgebouwd die in zoekmachines de beste resultaten leveren. Links naar de website zijn een onderdeel van het netwerk op internet (hoe meer andere sites naar uw site verwijzen hoe hoger een zoekmachine de site plaatst). Hier komen de ‘social network applications’ ook in beeld, het aantal keer dat de website wordt genoemd op sociale netwerken. Trefwoorden is een erg simpele noemer voor het echte marketing werk. Hierbij wordt het raakvlak tussen de zoektermen en de beschrijving en steekwoorden bij het bedrijf of product bedoeld.
De website zelf
Het bouwen van een website is een echt specialisme. Ondanks dat zijn er kant en klare systemen waarvan de structuur is geoptimaliseerd voor de gevraagde standaarden. Hierdoor is het laagdrempeliger voor gebruikers een website op te zetten die voldoet aan de structuur de gewenst is. WordPress, os-commerce en woocommerce zijn enkele voorbeelden die regelmatig updates geven, die makkelijk zijn uit te voeren, deze vereisen enige kennis van zaken maar zijn gratis beschikbaar. Door gebruik van bijvoorbeeld mijnwebwinkel of starteenwinkel kan helemaal makkelijk een website worden opgezet (zonder al te veel kennis, maar tegen betaling). (werk van een website ontwikkelaar)
Links naar de website
Links naar uw website zijn vergelijkbaar maar het ‘netwerken’ zoals dat ook mondeling wordt gedaan. Enthousiaste contacten plaatsen mogelijk zelf een link naar uw website, maar hier kan ook op gestuurd worden. Een voorbeeld is gebruikers links laten delen op facebook zodat gebruikers kans maken in de verloting van een prijs.
Trefwoorden
Het woord ‘trefwoorden’ is te summier om dit onderdeel te beschrijven, maar hier wordt gedoeld op de inhoud van de website. Zoekmachines geven de voorkeur aan unieke inhoud (gekopieerde teksten werken vaak zelfs averechts). Dit onderdeel vereist een regelmatige inzet van de website beheerders. Als een uniek product op de site wordt geplaatst dient hier een goede beschrijving bij te komen, waarbij de woorden uit de beschrijving in ‘tags’ expliciet worden aangegeven. Belangrijk hierbij is de kennis van het product en de behoefte bij de afnemers. (werk van een seo marketing manager)